STANDARDY OCHRONY DZIECI
W PRZEDSZKOLU SIÓSTR SALEZAJNEK
W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ
POLITYKA OCHRONY DZIECI1
STANDARDY OCHRONY DZIECI
W PRZEDSZKOLU SIÓSTR SALEZAJNEK W ŚRODZIE ŚLĄSKIEJ
POLITYKA
OCHRONY
DZIECI1
Spis treści
Specyfika sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym
Podejrzenie krzywdzenia przez opiekuna dziecka
(rodzica, rodzica zastępczego, opiekuna
1 W niniejszych wytycznych posługujemy się jednym
dokumentem „Polityka Ochrony
Dzieci”, która jest zgodna z wymogami
ustawy z 28 lipca 2023 w zakresie standardów ochrony małoletnich.
1
Załącznik 1. Zasady
bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych............. 35
Załącznik 2. Oświadczenie dotyczące niekaralności za
przestępstwa na szkodę dzieci Oświadczenie o niekaralności.......................................................................................................................... 36
Załącznik 3. Schematy procedur interwencji.......................................................................... 37
STANDARD
POLITYKA
Przedszkole ustanowiło i wprowadziło w życie
Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Preambuła:
„Wychowanie jest sprawą serca”
System
wychowawczy św. Jana Bosko, którym kieruje się nasze przedszkole, zmierza do
ukształtowania w wychowanku pełnej osobowości, jak powiedział sam ks. Bosko:
„...chodzi o to, by odkryć
zalążki dobrych skłonności i starać się je rozwijać”.
Ważnym
elementem wychowania jest salezjańska asystencja, która prowadzi do
autentycznego kontaktu osobowego pobudzającego do radości
i będącego stylem relacji
wychowawczej systemu prewencyjnego.
Salezjańska relacja do dzieci i ludzi młodych jest pozytywna i optymistyczna i powinna się ona opierać na wierze w to, że „Bóg kocha młodzież” i chce ją zbawić.
Niniejsza Polityka
ochrony dzieci przed krzywdzeniem stanowi
realizację obowiązku prawnego dot. wprowadzenia w placówce
standardów ochrony małoletnich (Ustawa z dnia
13 maja 2016
r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, Dz.
U.
z 2023 r. poz. 1304 i 1606).
o Dobro dziecka
jest dla nas najważniejsze.
o Uznajemy naszą moralną i ustawową odpowiedzialność za ochronę i promowanie
dobra wszystkich dzieci.
o Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko,
w którym dzieci są szanowane i
doceniane.
o
Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
o
Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dzieci i
rozpoznanie tych, którym powinna być udzielona pomoc i wsparcie, oraz za bezzwłoczne podejmowanie działań
w przypadku wszelkich podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą
wskazywać, że dziecku zagraża bądź dzieje się krzywda.
o
Działamy sprawnie, skutecznie i postępujemy
zgodnie z procedurami, aby zapewnić dzieciom pomoc na jak najwcześniejszym
etapie oraz skuteczne wsparcie i ochronę.
o Przestrzegamy praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka.
STANDARD PERSONEL
Stworzenie i zachowanie bezpiecznego środowiska
Cele standardów ochrony dzieci:
o Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i ustalenie
procedur udzielania im wsparcia.
o
Zapewnienie personelowi niezbędnych informacji i
kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o
dobro dziecka i ochronę dzieci.
o
Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub
opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w placówce oraz
możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji krzywdzenia.
o Pokazanie dzieciom, rodzicom lub opiekunom
zaangażowania przedszkola w ochronę
dzieci.
o
włączenie rodziców i opiekunów w zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom.
Rozdział I.
Terminologia
1)
Personel –
Pracownicy przedszkola, tj. każda osoba zatrudniona do opieki nad dziećmi
w wieku przedszkolnym na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej
odpłatnej bądź nieodpłatnej, a także wolontariusz;
2) Dyrekcja – dyrektor– osoba kierująca pracą całej placówki,
3)
Dziecko – w rozumieniu niniejszego dokumentu to każdy małoletni oraz każda inna
osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
4)
Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic2 albo opiekun3; rodzic
zastępczy4; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego
2 W rozumieniu art. 98 Kodeksu rodzinnego i
opiekuńczego
obywatela Ukrainy,
który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki
osób dorosłych)5
5)
Zgoda opiekuna dziecka –
zgoda, co najmniej jednego z rodziców dziecka, rodziców zastępczych,
opiekuna, opiekuna tymczasowego, z zastrzeżeniem, że dotyczy to tylko sytuacji,
gdy rodzice są zgodni. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami
dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy
przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
6)
Zgoda dziecka - podmiotowy stosunek do dziecka oznacza,
że podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym,
wysłuchać jego opinii oraz o ile to możliwe, bezpieczne, uwzględniać jego
potrzeby, zawsze, nawet jeśli przepisy prawa bezpośrednio tego nie wymagają.
7)
Krzywdzenie dziecka - przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć
zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka
przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu
placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie; każde
zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub
społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności,
które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dzieci i/lub zakłócają ich optymalny
rozwój. Wyróżnia się 5 podstawowych form krzywdzenia:
1.
Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której
dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy
lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje
w wyniku działania, bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub
innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma
nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną
lub jednorazową.
2.
Przemoc psychiczna wobec dziecka to
przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem,
obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.:
niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację
z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy
rodzicem a dzieckiem.
![]() |
5 W rozumieniu art. 25 Ustawy o pomocy
obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym
na terytorium tego państwa
3.
Wykorzystywanie seksualne dziecka to
włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej
zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny
prawnie sposób i/lub która jest niezgodna
z normami prawnymi
lub obyczajowymi danego
społeczeństwa. Z wykorzystaniem
seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a
dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek
bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.
Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego,
czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności
na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie
wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego
wykorzystywania innej osoby. Szczególne zagrożenie wyzyskiwaniem seksualnym
zachodzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiwaniem istnieje
zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów.
4. Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych
praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do
zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki,
wychowania, troski i ochrony dziecka.
5. Przemoc rówieśnicza - (agresja
rówieśnicza, zastraszanie…): występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form
przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych (Internetu
i telefonów komórkowych). Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu
wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter
systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy
sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie,
ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie
innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie,
szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów), dotykanie
intymnych części ciała.
8)
Osoba
odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie - pracownik wyznaczony przez
dyrekcję placówki, odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznych warunków
korzystania przez dziecko z Internetu na terenie placówki.
9)
Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci - pracownik wyznaczony przez dyrekcję placówki sprawujący nadzór nad
prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w placówce oraz ich
aktualność.
10)
Osoba
odpowiedzialna za ochronę dziecka – pracownik wyznaczony przez dyrekcję
placówki odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi
organami lub instytucjami. W miarę możliwości wskazane jest, by interwencję
podejmować zespołowo, jednak zawsze powinna być wskazana osoba, która będzie
podejmować ostateczne decyzje, w razie rozbieżności zdań.
11)
Osoba
udzielająca wsparcia dziecku - osoba odpowiedzialna za opracowanie planu pomocy dziecku i jego monitorowanie.
12)
Dane osobowe dziecka - wszelkie
informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko,
wizerunek.
Osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania związane z ochroną dzieci (w wersji papierowej niniejszego dokumentu, zgodnie z zapisem w Rozdziale II, punt II.2, dane osób zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów)
l.p. |
Obszar odpowiedzialności |
Imię i nazwisko |
Dane kontaktowe |
1 |
Monitorowanie przestrzegania standardów ochrony dzieci |
Wychowawczyni w grupie „Żabki” |
Dziennik elektroniczny Tel. 573 483 786 |
2 |
Zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu |
Wychowawczyni w grupie „Sówki” |
Dziennik elektroniczny |
3 |
Przyjmowanie zgłoszeń i uruchamianie interwencji |
Wychowawczyni w grupie „Rybki” |
Dziennik elektroniczny npss.sr.sl31@gm ail.com |
l.p. |
Obszar odpowiedzialności |
Imię i nazwisko |
Dane kontaktowe |
4 |
Koordynacja wsparcia udzielanego dziecku |
Pedagog specjalny lub Wychowawczyni w grupie „Rybki” |
Dziennik elektroniczny |
Obowiązki osób odpowiedzialnych za standardy i politykę ochrony
1. Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony
dzieci należy:
a)
dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci na stronie internetowej
placówki oraz na jej terenie;
b) przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tych standardach;
2. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie ma za zadanie
zapewnić:
*
opracowanie i przedstawienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu dzieciom, personelowi i rodzicom - Załącznik
1
*
cykliczne, przynajmniej raz na semestr, spotkanie z dziećmi poświęcone zasadom
bezpiecznego korzystania z Internetu.
3. Do osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka
- przyjmującej zgłoszenia , należy
adekwatnie do sytuacji:
a) przyjęcie zgłoszenia o wystąpieniu czynnika
ryzyka zagrożenia dobra
dziecka;
b)
przyjęcie zgłoszenia o ujawnieniu symptomów krzywdzenia
małoletniego lub krzywdzeniu małoletniego; ujawnionych lub zgłoszonych
incydentach lub zdarzeniach zagrażających dobru małoletniego, dokumentowanie
ich, weryfikacja oraz informowanie dyrekcji o wynikach poczynionych ustaleń;
c) przyjęcie
zgłoszenia o podejrzeniu lub niewłaściwym udostępnieniu, rozpowszechnianiu lub
wykorzystaniu wizerunku małoletniego lub ujawnione na tym tle problemy;
d) zainicjowanie
interwencji;
e) wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”
f) zawiadomienie sądu opiekuńczego;
g) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego; h)prowadzenie ewidencji zdarzeń, , oraz z interwencji, oraz dokumentów. Oryginały załącza się do akt osobowych małoletniego. Zawsze należy zapewnić ochronę danych osobowych małoletnich, chroniąc je przed niewłaściwym wykorzystaniem lub udostępnieniem osobie do tego nieuprawnionej.
4. Do osoby odpowiedzialnej za udzielanie wsparcia
dziecku należy:
1) opracowanie planu
pomocy dziecku we współpracy z innymi specjalistami z placówki lub
z organizacji zewnętrznych;
2) monitorowanie wsparcia udzielanego dziecku.
Współpraca z innymi instytucjami
Placówka jest instytucją podlegającą organowi prowadzącemu. Przedszkole przestawia Politykę ochrony dzieci swojemu organowi prowadzącemu, którym jest Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanki) - Inspektoria Wrocławska – z siedzibą władz prowincjalnych we Wrocławiu, ul. św. Jadwigi 11, ściśle współpracuje z nim w ramach jego realizacji.
Osoby odpowiedzialne za ochronę małoletnich w Zgromadzeniu Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanek Inspektoria Wrocławska
Lp. |
Rodzaj odpowiedzialności |
Imię i nazwisko |
Dane kontaktowe |
1. |
Delegatka ds. ochrony dzieci i młodzieży |
s. Anna
Jaskółka |
452 260 406 |
2. |
Odpowiedzialna
za prewencję |
s. Anna Serafin |
452 260 341 |
STANDARD
REAGOWANIA
I EDUKOWANIA
·
Sposób reagowania na oskarżenia lub
niewłaściwe zachowania.
· Weryfikacja, delegowanie i edukacja personelu.
· Edukacja dzieci w ochronie własnych granic.
Rozpoznawanie
i
reagowanie
na
czynniki
ryzyka
krzywdzenia dzieci
1.
Personel placówki posiada wiedzę i w ramach
wykonywanych obowiązków zwraca uwagę
na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2.
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel
placówki podejmuje rozmowę z opiekunami,
przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie
pomocy oraz zgłasza sprawę do osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady rekrutacji personelu
1. Przed zatrudnieniem danej osoby lub nawiązaniem współpracy w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z dzieckiem należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz podjąć działania w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem oraz wykluczyć ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dziecka i zagrożenia ich bezpieczeństwa.
2. Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą, placówka ma obowiązek sprawdzić czy osoba ta figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku, do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie
o wpisie w Rejestrze).6 Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych członka personelu lub w innej dokumentacji dotyczącej personelu.
3. Przed nawiązaniem stosunku pracy dyrektor zwraca się do pracownika pedagogicznego (podlegającego regulacjom wynikającym z Karty Nauczyciela) o przedstawienie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego poświadczającego, że nie był on skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe oraz sprawdza, czy dana osoba nie znajduje się w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych. Pozostali członkowie personelu przed nawiązaniem współpracy mają obowiązek przedstawienia informacji o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
4. W sytuacji, kiedy do
przedszkola wchodzą zewnętrzne instytucje/osoby ich obowiązkiem jest
przedstawienie zaświadczeń o niekaralności oraz czy nie figurują w rejestrach
sprawców na tle seksualnych. Ważne jest, żeby taka instytucja/osoba napisała
oświadczenie, że przestrzega lub posiada Politykę ochrony dzieci i w związku z tym
przedstawiła do wglądu zaświadczenia dyrektorowi przedszkola. Oświadczenie
instytucji/osoby zostaje w dokumentacji przedszkola. Dyrektor
poświadcza na piśmie, że miał wgląd w zaświadczenia
o niekaralności oraz z rejestru na tle przestępstw seksualnych.
Obowiązki przed przystąpieniem do pracy
1. Przed
przystąpieniem do wykonywania swoich obowiązków każdy członek personelu
zapoznaje się ze standardami ochrony dzieci.
2. Po zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci, każdy członek personelu podpisuje oświadczenie o zapoznaniu się z nimi. Oświadczenie zostaje włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
6 Rejestr dostępny jest na
stronie: rps.ms.gov.pl.
Zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi
I. KOMUNIKACJA I RÓWNE TRAKTOWANIE
1. Należy zwracać uwagę, aby każdy komunikat, działanie bądź czynność podejmowana wobec dziecka były adekwatne do sytuacji, do stopnia jego rozwoju i indywidualnych możliwości, bezpieczne, uzasadnione i nie skutkowały nierównym traktowaniem dziecka w stosunku do innych dzieci, w tym jego faworyzowaniem.
2. Należy szanować wkład dzieci w podejmowane działania, traktować je równo bez względu na ich płeć i jakiekolwiek cechy, w tym, niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
3. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz o ile to możliwe, uwzględniać jego potrzeby.
4. W relacjach z dzieckiem:
1)
należy zachowywać cierpliwość, otwartość i okazywać
mu szacunek.
2)
należy słuchać uważnie,
a w przypadku zadania pytania
udzielać odpowiedzi adekwatnej
do
wieku dziecka i danej sytuacji.
3)
zachować wrażliwość i szanować różnice
uwarunkowania językowe, kulturowe, religijne
lub etniczne dziecka
II. PRYWATNOŚĆ
1. Każdy członek personelu placówki ma obowiązek szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli zajdzie potrzeba ochrony dziecka bądź wystąpi inna sytuacja, z którą wiąże się ujawnienie określonych danych na temat dziecka, należy je o tym jak najszybciej powiadomić, wyjaśniając sytuację.
2. Jeżeli zajdzie potrzeba przeprowadzenia z dzieckiem rozmowy, należy ją przeprowadzić w taki sposób, aby nie przebywać z dzieckiem na osobności bez możliwości kontroli innych osób7.
7 Np. drzwi nie mogą być nigdy zamykane
na klucz od środka, w miarę możliwości każde drzwi mają przeszkloną część
itp.
III.
KONTAKTY
1. Członek personelu placówki powinien kontaktować się z dzieckiem:
1)
w celach edukacyjnych, opiekuńczych lub wychowawczych,
2)
w
godzinach pracy,
3) na terenie
placówki bądź za pomocą e-dziennika, poczty elektronicznej lub telefonicznie.
2.
Jeżeli po godzinach pracy placówki zajdzie
konieczność:
1)
Nawiązania kontaktu z dzieckiem, jego rodzicem,
rodzicem zastępczym, opiekunem prawnym, należy to uczynić przy wykorzystaniu e – dziennika, służbowego e-maila albo telefonu
służbowego.
3. Ograniczenia wskazane w ustępie 1 nie mają zastosowania w przypadku zagrożenia dobra dziecka. W takiej sytuacji należy podjąć działania mające na celu zabezpieczenia bezpieczeństwa dziecka oraz niezwłocznie sporządzić notatkę służbową z opisem zdarzenia i przekazać ją osobie odpowiedzialnej za ochronę dzieci i dyrekcji placówki.
IV. NIEDOPUSZCZALNE ZACHOWANIA
1. Członek
personelu placówki nie może utrzymywać z dziećmi prywatnych relacji, z
wyjątkiem relacji rodzinnych lub przyjacielskich z opiekunami dziecka za wiedzą
dyrekcji.
2.
Członkowi personelu placówki
nie wolno:
1)
Spożywać alkoholu, wyrobów tytoniowych, innych używek
bądź nielegalnych substancji, ani też oglądać
treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę w obecności dzieci.
2)
Udostępniać dzieciom treści erotycznych i
pornograficznych bez względu na ich formę lub umożliwiać im zapoznanie się z
tymi treściami.
3)
Proponować alkohol, wyroby tytoniowe, inne używki bądź
nielegalne substancje, leki, które nie są zalecone przez lekarza.
4) Utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb
prywatnych.
5)
Przyjmować pieniędzy, prezentów od dziecka, rodzica,
rodzica zastępczego, opiekuna prawnego dziecka. Zakaz ten nie ma zastosowania do kwiatów wręczanych z okazji świąt bądź innych uroczystości
obchodzonych w placówce.
6) Wchodzić w relacje zależności wobec dziecka lub rodzica, rodzica zastępczego, opiekuna prawnego dziecka bądź zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności, stwarzając ryzyko pojawienia się zarzutu nierównego traktowania dzieci bądź czerpania korzyści.
7)
Utrzymywać niejawnych bądź ukrywanych kontaktów z
dzieckiem, oraz kontaktów opartych na udzielaniu gratyfikacji albo wynikających
z przewagi fizycznej, stosunku władzy bądź zależności dziecka.
8)
Składać mu propozycji, czynić komentarzy niewłaściwych
dla relacji personel – dziecko, dotykać dziecka w sposób, który może być
uznany lub jest nieprzyzwoity albo niestosowny.
9)
Używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag,
nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź
atrakcyjności seksualnej, wykorzystywać wobec dziecka przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby), stosunku władzy bądź zależności dziecka.
10) Stosować jakąkolwiek przemoc wobec dziecka,
w tym polegającą na biciu, szturchaniu,
popychaniu i wszelkich innych
naruszeniach nietykalności cielesnej dziecka.
11) Zabrania się dzieci: zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać. Rozmawiaj
z
dzieckiem spokojnie, umiarkowanym tonem głosu starając się zachować
kontakt wzrokowy; natomiast podniesiony ton głosu dopuszczalny jest tylko i wyłącznie
w sytuacjach wynikających z bezpieczeństwa dzieci.
12) Ujawniać
informacji wrażliwych dotyczących dziecka, dotyczących wszelkich punktów
zapisanych poniżej wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci,
takich jak wizerunek dziecka, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
i prawnej dziecka.
13) Zapraszać
dziecko do swojego miejsca zamieszkania, spotykać się z nim poza godzinami
pracy lub utrzymywać kontakty poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny
telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). W
przypadku, gdyby taki kontakt był konieczny ze względu na dobro dziecko, może
nastąpić wyłącznie za wiedzą dyrekcji.
14) Angażować lub zachęcać dziecka do
jakiejkolwiek działalności niezgodnej z prawem lub stwarzającej zagrożenie dla
dziecka.
V. OCHRONA DZIECKA
W przypadku pracy z dzieckiem, które doświadczyło krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania należy zachować ostrożność i dystans w celu ochrony dziecka. Zawsze należy tłumaczyć dziecku granice relacji.
W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia zawsze należy stworzyć dziecku możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
·
wyrazić swoją troskę
poprzez deklarację, że się małoletniemu wierzy;
·
zapewnić małoletniego, że dobrze uczynił
podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
·
wyjaśniać małoletniemu, że nie jest winien zaistniałej sytuacji;
·
jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę
przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej
zapobiegać/powstrzymać;
· należy odpowiednio poinformować małoletniego, że tą sprawą zajmą się inne odpowiednie osoby, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo i że nie jest winne temu, co się stało.
VI. CZYNNOŚCI PIELĘGNACYJNE
W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, personel unika innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety. Zawsze uprzedza dziecko o potrzebie wykonania przy nim tych czynności, wykonuje je w sposób delikatny, spokojnie, bez pośpiechu, by dziecko czuło się w tych sytuacjach bezpiecznie.
Przykładowe zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek należny każdemu człowiekowi jako osobie ukochanej przez Boga i powołanej do życia.
2. Respektuj prawo każdego dziecka do sprawiedliwego traktowania i uznania jego wyjątkowości, a biorąc pod uwagę sukcesy i postępy w rozwoju nagradzaj wysiłek zaangażowanie
3. Informacje wrażliwe dotyczące dziecka tj.: informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej nie mogą zostać ujawnione osobom nieuprawnionym. Nie rozmawiaj o sytuacji dziecka w obecności innych dzieci.
4. Szanuj prawo dziecka do wyrażania swoich poglądów, oczekiwań, potrzeb, kierując się bezpieczeństwem, zdrowiem i dobrem.
5. W sytuacji gdy dziecko zagrożone jest wypadkiem lub urazem personel ma prawo zdecydowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia i odebrać mu niebezpieczny przedmiot. Jeśli na terenie placówki przebywa specjalista może wyprowadzić dziecko w miejsce wyciszenia. Jeśli nie ma specjalisty w instytucji, to nauczyciel zapewnia warunki bezpieczeństwa dziecku i grupie.
6. Zapewniaj dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.
7. Podopiecznym
przysługuje prawo do prywatności. W szczególny sposób prawo to winno być
respektowane w takich miejscach jak: przebieralnie, łazienki i toalety.
8. Personel nie może wyręczać podopiecznych ani pomagać im w czynnościach natury osobistej (toaleta, mycie się, przebieranie itp.), o ile są w stanie wykonać te czynności samodzielnie.
9. Jeżeli sami wychowankowie ze względu na wiek albo własne ograniczenia nie są w stanie wykonać tych czynności samodzielnie, opiekunowie zawsze powinni udzielać pomocy przy tych czynnościach, pamiętając o godności drugiej osoby i dyskrecji.
10. Personel powinien zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinien reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
11. Każdy
kto będzie świadkiem jakiegokolwiek niewłaściwego zachowania ze strony innego
dorosłego powinien zareagować, by chronić uczniów przed krzywdzeniem. Ma także
obowiązek poinformowania o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępowania zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.
Specyfika sytuacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi8, w tym niepełnosprawnościami.
I. Zasady ogólne
1)
Każde dziecko należy traktować z należytym szacunkiem,
nie dyskryminować ze względu na
jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność, rasę, płeć, religię, kolor skóry, pochodzenie
narodowe lub etniczne, język, stan cywilny, orientację seksualną, stan zdrowia,
wiek, zdolności, przekonania polityczne lub status społeczny.
2)
Okazywać wszystkim dzieciom
troskę o ich dobro i rozwój.
3)
Poszukiwać metod pracy opartych na dowodach naukowych, najbardziej adekwatnych
do rozpoznanych indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych małoletnich.
4) Angażować środowisko rodzinne i lokalne w rozwój dzieci.
II. Zalecenia dotyczące personelu:
1)
Zaleca się, aby w placówce zapewnić obecność osoby
posiadającej przeszkolenie i umiejętność udzielania pierwszej pomocy
przedmedycznej.
2) Każda pomoc świadczona dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, musi następować w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa i uwzględniać najlepszy interes dziecka.
III. Relacje między personelem a dzieckiem
1) Identyfikacja sytuacji dziecka
Zadaniem personelu placówki jest identyfikowanie sytuacji, w tym
specjalnych potrzeb dziecka, aby umożliwić realizację zadań, których dziecko
jest beneficjentem. Należy uwzględniać informacje dotyczące dziecka
udostępnione przez rodziców (opiekunów).
![]() |
8 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w
sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r., poz. 1798 ze zm.) Specjalne potrzeby edukacyjne są także określane
jako szczególne potrzeby
(patrz: ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu
dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. z 2019 r., poz. 1696 ze
zm.), indywidualne potrzeby edukacyjne, potrzeby rozwojowe i edukacyjne itd.
Pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne wprowadziła Mary Warnock w dokumencie The
Warnock Report. Special Educational Needs opublikowanym w 1978 roku w Londynie
przez Her Majesty’s Stationery Office. Warnock zaproponowała przejście z
medycznej kategoryzacji uczniów oraz diagnozowanych u nich deficytów na
bardziej funkcjonalny język społecznego rozumienia ich potrzeb.
2)
Tworzenie bezpiecznego środowiska rozwoju dziecka
a)
Należy zapoznać się z sytuacją dziecka – w uzasadnionym zakresie wynikającym
z wykonywanych obowiązków i funkcji.
b)
Należy przeciwdziałać wszelkim formom
ośmieszania, dyskryminacji, poniżania, zastraszania, oczerniania, wykluczenia dziecka lub jakiejkolwiek innej formie przemocy psychicznej,
fizycznej lub seksualnej. Należy natychmiast reagować na wszystkie tego rodzaju
sytuacje, w tym między dziećmi.
c)
Stosownie do potrzeb
i okoliczności wskazane
jest:
§
prowadzenie zajęć psycho-edukacyjnych i profilaktycznych, ukierunkowanych na
przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji i przemocy oraz uwrażliwianie dzieci na prawo każdej osoby do poszanowania jej
godności;
§
przekazywanie informacji rodzicom (opiekunom) na
temat występujących problemów oraz podejmowanie z nimi współpracy w tym
zakresie.
d)
Wspieranie dziecka w czynnościach
samoobsługowych - jeśli konieczne jest wspieranie dziecka w realizacji czynności
samoobsługowych i higienicznych z uwagi na poziom jego funkcjonowania, należy to czynić,
stosując możliwie najmniej ingerencyjną formę wsparcia i jednocześnie dążyć do
stopniowego uniezależniania go w tym zakresie od pomocy innych osób, o ile jest
to możliwe.
e) W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia dziecka stosujemy te same zasady jak podano w dziale
4. Procedura reagowania w przypadku zachowania trudnego, agresywnego lub przemocy ze strony dziecka.
Celem zastosowania procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim dzieciom i dorosłym
przebywającym w placówce w przypadku wystąpienia sytuacji zagrożenia
bezpieczeństwa, zdrowia i życia tych osób.
Zakres zastosowania procedury:
§
naruszenie nietykalności fizycznej
innych osób;
§
przemoc psychiczna, naruszenie godności osobistej;
§
bójki, pobicie;
§
stworzenie zagrożenia dla zdrowia i życia własnego
i innych;
§
groźby użycia przemocy;
§
posługiwanie
się niebezpiecznym przedmiotem;
§ niszczenie mienia.
Zakres odpowiedzialności:
§
każdy z personelu
może zauważyć lub być poinformowany o wystąpieniu aktów agresji,
przemocy;
§
każdy z personelu ma obowiązek zareagować w
sytuacji agresji, przemocy (będąc świadkiem zdarzenia lub osobą poinformowaną o
zdarzeniu) tj. podjąć próbę
przerwania sytuacji, zapewnić bezpieczeństwo osobom: świadkom, krzywdzonemu, krzywdzącemu –
ich
odizolowanie;
§ zastosowanie procedury reagowania odbywa się z poinformowaniem osoby wskazanej do podejmowania działań interwencyjnych, która następnie zajmie się całościowo sprawą lub innej osoby decyzyjnej (np. dyrektor, specjalista).
PROCES WDROŻENIA PROCEDURY REAGOWANIA
W PRZYPADKU
ZACHOWANIA TRUDNEGO,
AGRESYWNEGO LUB
PRZEMOCY ZE STRONY DZIECKA
§ w przypadku zaobserwowania u dziecka przejawów wzmożonego napięcia, zdenerwowania lub trudności stwarzających prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania trudnego, w tym agresywnego, autoagresywnego, zagrażającego, należy niezwłocznie podjąć działania, aby przeciwdziałać jego rozwinięciu, w tym należy podjąć z dzieckiem rozmowę uspokajającą, wyciszającą, o ile to możliwe, na neutralny temat (metoda przekierowania uwagi) lub inne oddziaływanie kojące/uspokajające;
§ w sytuacji eskalacji zachowań trudnych, niepożądanych należy podjąć próbę ich wygaszenia, przerwania, adekwatnie do sytuacji, z uwzględnieniem rozpoznanego wcześniej ryzyka wystąpienia zachowań trudnych, agresywnych, autoagresywnych oraz ustalonych i stosowanych u małoletnich indywidualnych strategii proaktywnych lub nie awersyjnych strategii reaktywnych;
§ jeżeli podjęte czynności w danej sytuacji nie przynoszą efektów i następuje eskalacja zachowań trudnych, agresywnych, autoagresywnych należy poinformować osoby wskazane do podejmowania procedury interwencyjnej lub inne osoby z personelu, które znajdują się w pobliżu, z prośbą o pomoc; osoby te niezwłocznie informują osoby decyzyjne lub specjalistów i udzielają wsparcia w danej sytuacji;
§
następnie, w przypadku wystąpienia bardzo
agresywnego zachowania, którego nie można powstrzymać i stwarza ono zagrożenie
dla zdrowia i życia własnego i innych osób,
należy niezwłocznie, jeżeli jest taka konieczność, udzielić pierwszej pomocy
przedmedycznej, wezwać Pogotowie Ratunkowe lub Policję, a następnie powiadomić
rodziców (opiekunów) małoletniego - w tej sytuacji można, jeśli jest to
niezbędne, możliwe
i bezpieczne dla każdego uczestnika zdarzenia, zastosować jak najmniej inwazyjną
formę
przerwania aktu agresji;
§
należy zadbać o bezpieczeństwo każdego
uczestnika zdarzenia, w tym świadków;
§
jeżeli okoliczności zdarzenia na to pozwolą – niezwłocznie - osoba wskazana w procedurze
interwencyjnej podejmuje rozmowę stwarzającą małoletniemu możliwość
wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii w celu ustalenia
przyczyn i okoliczności
zdarzenia; w trakcie rozmowy z małoletnim, o ile nie zakłóci to jej przebiegu,
należy zanotować istotne informacje; po zakończeniu rozmowy sporządza się
notatkę z uwzględnieniem całego zdarzenia i przekazanych informacji od świadków
zdarzenia, o sytuacji należy poinformować rodziców (opiekunów);
§
do momentu uzyskania pewności, że sytuacja
została zażegnana, a zachowanie trudne ustąpiło, nie wolno pozostawić dziecka samemu
sobie, tzn. „stracić go z pola widzenia”;
§
należy zadbać o bezpieczeństwo wszystkich uczestników zdarzenia, świadków
i udzielić
im wsparcia, np. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szczególne warunki rozmowy interwencyjnej:
§
rozmowa powinna być przeprowadzona rozmowa powinna być przeprowadzona w
warunkach gwarantujących poufność (np. pomieszczenie odosobnione
nieprzechodnie) bez presji czasu, pospieszania dziecka oraz
powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości dziecka; miejsce jej
przeprowadzenia winno uwzględniać m.in. specyfikę odbioru i przetwarzania
bodźców sensorycznych przez małoletniego; należy wziąć pod uwagę język i
sposoby komunikacji dziecka;
§
osoba prowadząca rozmowę winna znać sposoby
regulacji emocji przez dziecko (np. stimowanie/zachowania
autostymulujące) oraz mieć wiedzę, czy u dziecka występują zachowania trudne (np. zachowania agresywne, autoagresywne);
§
podczas rozmowy trzeba pozwolić dziecku na
swobodną wypowiedź, w tym ujawnienie obaw, nie przerywać, nie krytykować, nie
uzupełniać wypowiedzi własnymi domysłami, nie komentować treści przekazywanych
przez małoletniego, nie minimalizować znaczenia tego, co się wydarzyło;
§ rozmowa powinna przebiegać w spokojnej atmosferze; po jej zakończeniu dziecko powinno zostać objęte adekwatnym wsparciem do czasu ustabilizowania sytuacji i wyciszenia zachowania - nie wolno pozostawić małoletniego samemu sobie, „stracić z pola widzenia” do momentu uzyskania pewności, że sytuacja jest ustabilizowana.
Zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko
1.
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko ustalone
w placówce.
2.
Treść zasad bezpiecznych relacji dziecko - dziecko
powinna zostać wypracowana z udziałem
dzieci i z uwzględnieniem specyfiki placówki oraz potrzeb dzieci w niej przebywających.
3.
W sytuacji, gdy w placówce
są dzieci w różnych grupach
wiekowych i z różnymi potrzebami, można opracować wersję zasad
dla różnych grup.
4. Treść zasad
bezpiecznych relacji pomiędzy
dziećmi może być zmieniana w każdym momencie na
wniosek dzieci i zawsze z ich udziałem.
5. Zasady udostępnione są dzieciom w formie, która jest dostosowana do ich wieku
i możliwości (plakat, rysunek,
wersja graficzna).
6. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywa się nie rzadziej niż raz na dwa lata, w tym po każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w placówce podjęto interwencję z powodu krzywdzenia rówieśniczego lub z powodu krzywdzenia ze strony osoby trzeciej.
7. Zagadnienia, które powinny znaleźć
się w „zasadach bezpiecznych relacji
między dziećmi”:
a.
Zasady komunikacji między dziećmi
b.
Zakaz
stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie
c.
Sposoby rozwiązywania konfliktów
d.
Szacunek dla cudzej
własności, prywatności i przestrzeni
e. Równe traktowanie, szacunek dla różnorodności, indywidualnej tożsamości i ekspresji.
Przykładowe zasady bezpiecznych relacji między rówieśnikami
Komunikacja między dziećmi
1.
Zachowuj życzliwość i szacunek wobec drugiego dziecka.
2.
Słuchaj uważnie co inne dziecko
mówi do Ciebie i spróbuj
z nim rozmawiać.
3.
Baw się z innymi dziećmi
w zgodzie.
4.
Nie wolno Ci wyśmiewać, lekceważyć i obrażać drugiego
dziecka.
5.
Szanuj prawo innego
dziecka do prywatności.
6.
Nie wolno Ci straszyć innych dzieci, przymuszać do jakiejkolwiek czynności
lub im grozić.
Działania między dziećmi
1.
Pamiętaj, że każde dziecko ma swoje prawa bez względu
na swoją płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
i światopogląd.
2.
Szanuj
inne dzieci podczas zabawy i nauki.
3.
Masz prawo do zabawy
z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć do zabawy.
4. Nie zabieraj
rzeczy, którymi bawi się inne dziecko lub które do niego należą,
bez jego
zgody.
5. Jeśli jesteś świadkiem przemocy wobec innych dzieci i między dziećmi reaguj i zgłoś to osobie dorosłej.
6.
Pamiętaj, że wizerunek
jest chroniony, nie rób zdjęć innym dzieciom
bez ich zgody.
Kontakt fizyczny z dziećmi
1.
Pytaj o zgodę na kontakt
fizyczny np. przytulenie, głaskanie, łaskotanie.
2. Nie
wolno Ci bić, szturchać, popychać innych dzieci ani w jakikolwiek sposób
sprawiać ból fizyczny innemu dziecku.
3.
Nigdy nie dotykaj
innego dziecka w sposób,
który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny.
4.
Stawiaj własne granice wobec innych
dzieci, mówiąc np.: stop, nie chcę tego, nie życzę
sobie, to
mnie boli.
Szkolenia
1.
Członkowie personelu, bez względu czy mają bezpośredni
czy pośredni kontakt z dziećmi otrzymują szkolenia w zakresie ochrony dzieci,
odpowiednie dla ich roli. Szkolenia mogą być
prowadzone w formie stacjonarnej, webinariów, e-learningów, materiałów edukacyjnych.
2.
Działania szkoleniowe dotyczą
w szczególności:
a.
zapisów Polityki ochrony
dzieci (obowiązujące zasady
i procedury),
b.
poszerzania umiejętności w zakresie rozpoznawania czynników i symptomów krzywdzenia dzieci,
c. przeciwdziałania przemocy i podejmowania interwencji.
3.
Placówka inicjuje i prowadzi działania edukacyjne z
obszaru ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek
informacyjnych, plakatów, warsztatów) skierowane do dzieci (w sposób
dostosowany do ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich
opiekunów, wolontariuszy.
4.
Warsztaty i zajęcia dla dzieci oraz rodziców wymienione
w ust. 3 przeprowadza się nie rzadziej niż raz w roku.
STANDARD PROCEDURY
· W przedszkolu funkcjonują procedury zgłaszania
podejrzenia
oraz
podejmowania
interwencji
w sytuacji
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
· Zapewnienie opieki i wsparcia osobom skrzywdzonym.
Rozdział III
Procedury podejmowania interwencji i udzielania wsparcia
I.
1. Zagrożenie
bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych
sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad
dzieckiem),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary
fizyczne, poniżanie,
c. doszło do zaniedbania potrzeb
życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy
zdrowiem).
3. Na potrzeby
niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku
podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a.
członka personelu
b. rodziców/opiekunów prawnych,
c. inne dziecko.
4. Procedury
interwencji mają za cel wspierać personel w realizowaniu prawnego i społecznego
obowiązku reagowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka.
5. Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
II.
1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji osoby odpowiedzialnej za ochronę dziecka. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
2. Interwencja
prowadzona jest przez osobę odpowiedzialną za ochronę dziecka. Dane osoby
odpowiedzialnej za ochronę dziecka (imię, nazwisko, dane kontaktowe)
zostaną podane do wiadomości personelu,
dzieci i opiekunów.
4. Jeżeli
zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji,
wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrekcję placówki.
5. Jeżeli
zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrekcji placówki, a nie została wyznaczona
osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym
rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono
podejrzenie krzywdzenia.
6. Do udziału
w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem
skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
7. Z przebiegu
każdej interwencji sporządza
się kartę interwencji. Kartę załącza się do rejestru
interwencji prowadzonego przez placówkę.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych. Należy pamiętać, że placówka powinna być sprawozdawcza wobec organu prowadzącego w sprawach zgłoszenia krzywd i sposobów interwencji. W związku z tym powinna być sporządzona notatka służbowa. Całość dokumentacji interwencji jest poufna, przechowywana w sposób odpowiednio zabezpieczony, zgodnie z przyjętymi w placówce uregulowaniami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Dostęp do niej ma jedynie dyrekcja placówki oraz osoby przez nią upoważnione.
Podejrzenie krzywdzenia przez opiekuna dziecka (rodzica, rodzica zastępczego, opiekuna prawnego, opiekuna tymczasowego)
1. W przypadku, gdy
zgłoszono krzywdzenie dziecka przez opiekuna, osoba odpowiedzialna za
interwencję przeprowadza rozmowę z dzieckiem, w miarę możliwości w obecności
psychologa, i innymi osobami
mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej
(rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Celem rozmów
jest ustalenie
przebiegu zdarzenia, ale także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i
fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
2. Od
rozmów z opiekunami można odstąpić, jeśli zagraża to dobru dziecka, a
krzywdzenie nosi znamiona przestępstwa.
3. Osoba
odpowiedzialna za interwencję organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka,
którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania
ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
4. W
przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo osoba odpowiedzialna za
interwencję sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej
miejscowo policji lub prokuratury.
5. W
przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani
pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka,
które doświadczyło krzywdzenia osoba odpowiedzialna za interwencję sporządza
wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu
rodzinnego.
6. W
przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje
jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej),
rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko,
stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować
właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy
niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury
„Niebieskie Karty”. Procedura Niebieskie Karty może być wszczęta
bezpośrednio przez personel przedszkola jako placówkę edukacyjną. Personel
żłobka powinien powiadomić albo ośrodek pomocy społecznej właściwy dla miejsca
zamieszkania dziecka lub jednostkę policji.
7. Wyznaczony
członek personelu jest zobowiązany uczestniczyć w Grupie Diagnostyczno –
pomocowej w przypadku wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
8. Osoba odpowiedzialna za wsparcie dziecka
sporządza - we współpracy z innymi członkami
personelu - plan wsparcia dziecka oraz regularnie (raz w tygodniu) monitoruje jego wykonanie.
Podejrzenie krzywdzenia przez członka personelu
1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
2. Osoba
odpowiedzialna za ochronę dziecka przeprowadza rozmowę z dzieckiem, w miarę
możliwości w obecności psychologa oraz z innymi osobami mającymi lub mogącymi
mieć wiedzę o zdarzeniu. Osoba
odpowiedzialna za ochronę dziecka stara się ustalić przebieg zdarzenia, a także
wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są
spisywane w karcie interwencji.
3. O podejrzeniu krzywdzenia informowani są opiekunowie dziecka.
Wspólnie z nimi ustalany
jest plan wsparcia dziecka.
4. W
przypadku, gdy członek personelu popełnił wobec dziecka przestępstwo, dyrekcja
sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je
do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
5. W przypadku, gdy
nie ma podejrzenia przestępstwa, ale gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne,
w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka,
należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się
krzywdzenia. Jeżeli osoba, która
dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez placówkę,
lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby
na teren placówki, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją
zatrudniającą tę osobę.
6. W przypadku, gdy
naruszenie dobra dziecka było mniej dotkliwe, dyrekcja może wymierzyć inne kary
dyscyplinarne (np. rozmowę ostrzegawczą, wpis do akt) i przywrócić pracownika
do pracy, monitorując wykonywanie przez niego czynności z dziećmi.
7. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
Podejrzenie krzywdzenia rówieśniczego
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w placówce (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji. Ważne jest nazywanie zdarzeń bazując na faktach, nieumniejszanie
2. Wspólnie
z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany
niepożądanych zachowań.
3. Z
opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu
bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł
zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
Bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia
1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 999 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji, którą przekazuje do osoby odpowiedzialnej za ochronę dzieci.
Udzielenie dziecku wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia
Placówka zapewnia dzieciom wsparcie i bezpieczeństwo. Personel postępuje
tak, aby dzieci nigdy nie czuły, że stwarzają problem zgłaszając krzywdzenie, w
tym czyn o charakterze seksualnym.
Dzieci powinny wiedzieć, do kogo mogą się zgłosić, zawsze powinny być
wysłuchane, ich obawy nigdy nie mogą być umniejszane.
Placówka
zapewnia również odpowiednie wsparcie innym dzieciom,
które były świadkami
lub
w jakikolwiek sposób dowiedziały się o takim czynie.
1. Po
ujawnieniu krzywdzenia dziecka osoba odpowiedzialna za udzielenie wsparcia
sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z
dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą
i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
2. Plan pomocy
dziecku powinien zawierać
wskazania dotyczące:
1)
wsparcia, jakie placówka
zaoferuje dziecku;
2)
skierowania dziecka do specjalistycznej placówki
pomocy, jeżeli istnieje
taka potrzeba.
3)
częstotliwość i sposób
monitorowania wsparcia udzielanego dziecku.
3. Osoba odpowiedzialna za wsparcie może współpracować przy opracowaniu planu
z innymi członkami personelu,
a także z wybranymi instytucjami zewnętrznymi.
4. Plan
pomocy dziecku jest przedstawiany przez osobę odpowiedzialną za udzielenie
wsparcia opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
Rozdział IV.
Korzystanie z Internetu i urządzeń mobilnych
1. Infrastruktura
sieciowa Przedszkola została skonfigurowana tak, aby umożliwić dostęp do
Internetu jedynie pracownikom administracji, nauczycielom, specjalistom oraz dyrektorowi. Odpowiedzialność
za bezpieczeństwo w sieci w Przedszkolu spoczywa na dyrektorze lub osobie przez niego wyznaczonej.
2. Na
terenie Przedszkola dzieci nie mają możliwości dostępu do Internetu, gdyż sieć
ta jest zabezpieczona hasłami.
3. W
sytuacji, gdy dostęp do Internetu jest udostępniany w Przedszkolu pod nadzorem
pracownika, pracownik ma obowiązek informować dzieci o zasadach bezpiecznego
korzystania z Internetu i czuwać nad
ich bezpieczeństwem
4.
Nauczyciele regularnie przeprowadzają z dziećmi pogadanki na temat bezpiecznego
korzystania z Internetu.
5. Przedszkole zapewnia
stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego
korzystania z Internetu.
6. Dzieci w przedszkolu korzystają z monitorów interaktywnych, które są wykorzystywane do materiałów edukacyjnych dostosowanych do wieku dzieci..
Procedura interwencji w przypadku podejrzenia zagrożeń online
W przypadku ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku, lub w przypadku zdarzeń godzących w bezpieczeństwo dzieci związanych z korzystaniem z
Internetu należy podjąć następujące działania:
1) Działania
wobec aktu/zdarzenia – opis przypadku, ustalenie okoliczności zdarzenia,
zabezpieczenie dowodów oraz monitoring pointerwencyjny,
1. Każde
zgłoszenie/ przypadek ujawnienia treści szkodliwych lub nieodpowiednich powinno
zostać zarejestrowane, przenalizowane oraz odpowiednio udokumentowane.
2. W analizie zdarzenia powinien znaleźć się dokładny opis zdarzenia, wskazanie osób
uczestniczących i/lub podjętych działań w celu identyfikacji sprawcy oraz
materiały dokumentujące zdarzenie.
3. Dowody
powinny zostać zabezpieczone i opisane (data otrzymania, treść wiadomości, dane
nadawcy tj. nazwa użytkownika, adres email, adres strony WWW).
4. Jeśli zebrane dowody wskazują na naruszenie prawa należy niezwłocznie powiadomić Policję i przekazać jej cały
zgromadzony materiał dowodowy.
5. W
celu usunięcia z Internetu nielegalnych, kompromitujących lub krzywdzących
materiałów należy poinformować rodziców/opiekunów prawnych o możliwościach ich
usunięcia we współpracy z
Dyżurnet.pl oraz w trybie zgłaszania
takich treści poprzez formularz na stronie, na której materiał został
opublikowany (telefony zaufania: 116 111 dla młodzieży i dzieci 800 100 100 dla
rodziców i nauczycieli).
6.
Pamiętać należy o prawie do bycia zapomnianym wynikającym z unijnego
rozporządzenia
o ochronie danych osobowych gwarantującym w uzasadnionych
przypadkach usunięcie konkretnych linków z wyszukiwarki Google, w związku z
czym nie będą mogły być wyszukane przy wpisywaniu jakiejkolwiek frazy. Możliwe
jest również skorzystanie ze strony https://stopncii.org/, czyli Stop Non-Consensual
Intimate Image Abuse. Strona pomaga usunąć z Internetu materiały intymne
z wizerunkiem osoby, która nie wyraziła zgody na upublicznienie treści.
7. Monitoring pointerwencyjny jest niezwykle istotnym elementem procedury interwencyjnej jest systematyczne prowadzenie monitoringu zdarzenia po jego przerwaniu i zastosowaniu środków
naprawczych.
Działania wobec uczestników zdarzenia (pokrzywdzony – sprawca – świadek, rodzice),
1.
Działania wobec uczestników zdarzenia z zakresu naruszenia bezpieczeństwa
w
cyberprzestrzeni, powinny być dedykowane zarówno osobom pokrzywdzonym,
sprawcom oraz świadkom zdarzenia (z uwagi na zróżnicowany charakter incydentu).
Niektóre formy dotyczyć mogą pracy wyłącznie z pokrzywdzonymi, inne wymagać
będą zastosowania różnych działań wychowawczych i/lub dyscyplinarnych wobec
sprawcy. Należy pamiętać, że podejmowane działania dotyczą w większości
przypadków osób nieletnich, więc stroną uczestniczącą jest także rodzic/opiekun
prawny, w takich przypadkach stosuje się odpowiednie przepisy prawa.
2. Zasadnym jest, by podejmowane przez placówkę działania były zaplanowane, stopniowe, dostosowane do sytuacji oraz przebiegały w proponowanej kolejności:
a)
Rozmowa z uczestnikiem zdarzenia odpowiednia do charakteru zdarzenia oraz roli uczestnika
(pokrzywdzony/sprawca/świadek). Nie należy stosować języka przekierowującego
winę i odpowiedzialność za zdarzenie
na osobę pokrzywdzoną.
b)
Powiadomienie rodziców/opiekunów prawnych uczestników
zdarzenia oraz informowanie ich o podejmowanych działaniach i ewentualnych
konsekwencjach regulaminowych oraz przedstawienie propozycji wsparcia.
c) Powiadomienie policji/sądu rodzinnego w przypadku podejrzenia popełnienia czynu
zabronionego9.
d) Otoczenie wsparciem i opieką psychologiczno-pedagogiczną uczestników zdarzenia
3) Działania
wobec instytucji/organizacji/służb pomocowych i współpracujących – policja, wymiar
sprawiedliwości, służby społeczne,
1. Na instytucjach publicznych, takich jak placówki
oświatowe, spoczywa szczególny obowiązek współpracy z policją oraz sądem
rodzinnym10. Placówki
oświatowe, przez osobę dyrektora, są zobligowane do zawiadomienia policji lub
sądu rodzinnego o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego o którym
dowiedziały się w związku ze swoją działalnością11.
2. W razie wystąpienia przez pokrzywdzonego ze skargą lub oskarżeniem, współpraca placówki oświatowej z policją oraz sądem rodzinnym może polegać w szczególności, na udzielaniu informacji i pomocy przy przeprowadzaniu czynności postępowania w placówce, przekazaniu dokumentów oraz udostępnieniu danych ucznia.
9 Zgłoszenie na policję,
https://dyzurnet.pl/uploads/2023/12/Ulotka_zglosc-na-policje.pdf.
11 Art. 4 § 2, ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 170).
STANDARD
Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
Procedury przeglądu
standardów i polityk
ochrony
1. Osoba
odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, przeprowadza raz na 2 lata ankietę
na temat stanu znajomości i przestrzegania standardów ochrony dzieci oraz
potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach.
2. Na
podstawie ankiet, o których mowa w ustępie 1, osoba odpowiedzialna za standardy
ochrony dzieci, sporządza raport, który następnie przekazuje dyrekcji placówki.
3. Dyrekcja placówki w terminie jednego miesiąca
od otrzymania raportu, o którym mowa w ust., podejmuje decyzje co do
wprowadzenia zmian do standardów ochrony dzieci i powierza przygotowanie nowego tekstu osobie odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci.
4. Jeśli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości standardów ochrony dzieci jest niewystarczający, osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, ma obowiązek przeprowadzić szkolenie ze standardów ochrony dzieci dla personelu.
Przegląd zasad korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych
1) Stosowane oprogramowanie zabezpieczające oraz blokujące, w tym jego zakres powinien być poddawany ewaluacji przynajmniej raz w roku, albo gdy: zidentyfikowane zostanie nowe ryzyko lub zagrożenie, zmieni się sposób działalności placówki lub wprowadzona zostanie nowa technologia.
Ewaluacja procedur podejmowania interwencji
Placówka raz na rok dokonuje przeglądu decyzji i podjętych działań i ocenia ich skuteczność.
Sposoby komunikowania Polityki dzieciom
Politykę ochrony
dzieci można komunikować nawet małym dzieciom
na wiele różnych sposobów, m.in. poprzez:
1.
Edukowanie dzieci na temat ich zasobów (mocnych
stron) i miejsc do rozwoju.
2. Systematyczne
przeprowadzanie zacięć o prawach dziecka oraz obowiązkach i zasadach przyjętych
w placówce.
3.
Systematyczne przeprowadzenie zajęć w ramach ochrony dzieci przed krzywdzeniem w
oparciu o powszechnie dostępne
materiały
4. Wplatanie rozmów o bezpiecznych zasadach w codzienne aktywności
5. Przygotowanie wspólnie z dziećmi plakatu „Bezpieczne dziecko” pokazującego zasady, numery telefonów i bezpieczne osoby, do których dziecko może się zwrócić prosząc o pomoc.
Osoby odpowiedzialne za ochronę małoletnich w Zgromadzeniu Córek Maryi Wspomożycielki (Siostry Salezjanek Inspektoria Wrocławska
Lp. |
Rodzaj odpowiedzialności |
Imię i nazwisko |
Dane kontaktowe |
1. |
Delegatka prowincjalna ds. ochrony małoletnich |
s. Anna
Jaskółka |
452 260 406 |
2. |
Odpowiedzialna za prewencję |
s. Anna Serafin |
452 260 341 |
Zapisy końcowe
1. Standardy ochrony dzieci obowiązują od dnia 05.07.2024 roku
2. Udostępnienie standardów
ochrony dzieci następuje
w sposób umożliwiający zapoznanie się
z nimi przez personel placówki, dzieci i ich opiekunów:
a) wywieszenie na gazetce w szatni dzieci oraz we wszystkich salach dydaktycznych dzieci
b) zamieszczenie na blogu przedszkola oraz e-dzienniku
c) udostepnienie tekstu drukowanego w pełnej wersji u dyrektora
przedszkola oraz w szatni
dzieci
Załączniki:
Załącznik 1. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
1) Infrastruktura sieciowa Przedszkola została skonfigurowana tak, aby umożliwić dostęp do Internetu jedynie pracownikom administracji, nauczycielom, specjalistom oraz dyrektorowi. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w sieci w Przedszkolu spoczywa na osobie wyznaczonej przez dyrektora
2) Do obowiązków tej osoby należą:
a) Zabezpieczenie sieci
internetowej Przedszkola za pomocą haseł oraz stosowanie programów
antywirusowych.
b) Regularne aktualizowanie oprogramowania w przypadku potrzeby.
3) Na terenie Przedszkola dzieci nie mają możliwości dostępu do Internetu, gdyż sieć ta jest zabezpieczona hasłami.
4) W sytuacji, gdy dostęp do Internetu jest udostępniany w Przedszkolu pod nadzorem pracownika, ten pracownik ma obowiązek informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu i czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas zajęć związanych z korzystaniem z Internetu
5) Nauczyciele regularnie przeprowadzają z dziećmi
pogadanki na temat
bezpiecznego
korzystania z Internetu.
6) Nauczyciele organizują dni bezpiecznego internetu
7) Przedszkole zapewnia
stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego
korzystania z Internetu
8) Dzieci
w przedszkolu nie mają dostępu do komputerów ani nie pracują na nich. Zamiast
tego korzystają z monitorów interaktywnych, które są wykorzystywane do materiałów edukacyjnych oraz gier dostosowanych do
ich wieku i umiejętności.
Załącznik 2. Oświadczenie dotyczące
niekaralności
za przestępstwa na szkodę dzieci
Oświadczenie o niekaralności
Ja, .............................................................................................................................................. (imię i nazwisko)
legitymujący(-a) się dowodem osobistym/ paszportem o nr
....................................................... oświadczam, że nie byłem(-am) skazany(-a) za przestępstwo przeciwko
wolności seksualnej i
obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie
toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym
zakresie. Oświadczam, że jestem świadomy(-a) konsekwencji złożenia
nieprawdziwego oświadczenia.
Miejscowość, data ………………………………….
……………………………………………………………….
Imię i nazwisko ( czytelny podpis)